BIULETYN PRAW AUTORSKICH I WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
KRAJOWEJ IZBY GOSPODARCZEJ ELEKTRONIKI I TELEKOMUNIKACJI
nr 5 (13)/2024 (28.06.2024)
Szanowni Prenumeratorzy Biuletynu, Członkowie Sekcji Ochrony Własności Intelektualnej (SOWI), Grupy Roboczej ds. czystych nośników oraz Reprezentanci Organów Statutowych KIGEiT
Biuletyn powstał w wyniku projektu MSODI, w ramach którego opracowaliśmy nową usługę doradczą w zakresie zobowiązań prawnoautorskich w kontekście rozwoju TIK. Jest to usługa, która poprzez dostarczanie dogłębnej i rzetelnej wiedzy prawniczej i logistycznej z zakresu odprowadzania opłat od tzw. czystych nośników (opłaty reprograficzne), pomoże firmom z sektora MŚP zwiększyć ich konkurencyjność i innowacyjność. Dzięki uzyskanej wiedzy menedżerowie będą mogli podejmować śmielsze decyzje związane z innowacjami, gdyż nie będą się obawiali konieczności odprowadzania opłat, które nie wynikają z obowiązującego porządku prawnego.
[A]. Opracowania informacyjne, raporty
- Notatka z czerwcowego spotkania z ACT:
-
- Konwencja Rady Europy w sprawie finansowania koprodukcji seriali – odbyło się kilka spotkań roboczych, niestety prace zamierzają jednak w niezbyt dobrym kierunku. Szczegóły w złączonej notatce ACT (plik WORD), w którym są odniesienia do dalszych dokumentów – do apelu branży (przesyłałam już Państwu ten dokument) oraz do niezależnej opinii eksperckiej). ACT wysłała mailing do ministerstw kultury z państw członkowskich oraz do attaché w stałych przedstawicielstwach, którzy są odpowiedzialni za tematy audiowizualne (mail w załączeniu). Dodam, ze na podstawie krótkiej mojej wcześniejszej rozmowy z naszym MKiDN mam informację, że Polska popiera podejście przyjęte w ramach dotychczasowych prac, to jest wzmocnienie sytuacji niezależnych producentów.
- Planowane zmiany w DG Connect w zakresie tematyki audiowizualnej – w ramach reorganizacji KE planuje rozparcelowanie tematów medialnych/audiowizualnych, które dotychczas były przypisane do DG Connect i przeniesienie niektórych do DG Culture (np. cały AV Unit oraz Creative Media Programme) oraz do DG GROW (tematy prawa autorskiego). W ocenie ACT byłaby to bardzo niekorzystna zmiana skutkująca np. zwiększeniem przez GD Culture obowiązków ciążących na dostawcach usług AV, w tym w zakresie progów procentowych). Obecnie pracownicy DG Connect zajmujący się tematyką AV, mediową i prawno-autorską zwrócili się do ACT o wsparcie poprzez oprotestowanie planowanych zmian. W załączeniu pismo, które ACT planuje wysłać w tej sprawie do KE ASAP (prośba aby Państwo nie przekazywali dalej, materiał jest wciąż poufny).
- Wybory do PE – w ocenie ACT wskutek wyborów z PE zniknęło sporo posłów którzy dotychczas nie sprzyjali interesom branży. Wprost została wymieniona Róża Thun i jej kontrowersyjne podejście do poszerzenia zakazu geoblokowania o treści audiowizualne. Nie wiadomo jeszcze którzy eurodeputowani zasilą szeregi kluczowych dla branży komisji CULT i JURI, powinno się to rozstrzygnąć w lipcu. ACT będzie obserwować temat.
- Konsultacje KE – lista serwisów pirackich i marketplace-ów sprzedających towary podrabiane podrabianych – 4 czerwca KE rozpoczęła konsultacje trwające do 15 sierpnia Public consultation on the Counterfeit and Piracy Watch List – European Commission (europa.eu) ACT zachęca do zgłaszania podmiotów podejmujących takie nielegalne działania.
- DSA – niedługo odbędzie się organizowane przez KE spotkanie online dot. trusted flaggers– można się jeszcze zarejestrować. Podobno w niektórych krajach są problemy z przyjmowaniem przez DSC (Koordynatorzy usług cyfrowych) zgłoszeń podmiotów ubiegających się o status trusted flagger. 28 maja pod auspicjami DG Connect odbyło się kolejne spotkanie krajowych DSC, więcej informacji pod linkiem Fourth Meeting of the European Board for Digital Services | Shaping Europe’s digital future (europa.eu)
Informacje z poszczególnych krajów:
Bułgaria– stowarzyszenie bułgarskich nadawców ABBRO zamierza zaskarżyć do Komisji Europejskiej przyjęte niedawno przepisy zakazujące reklamy hazardu w TV, radio, Internecie i prasie. Podstawą prawną skargi ma być brak notyfikacji przepisów techniczny do Komisji zgodnie z procedurą TRIS. ABBRO prosi ACT o poparcie w sprawie innej planowanej skargi do Komisji Europejskiej, która dotyczy włączenia do bułgarskiego prawa autorskiego przepisów będących w kontrze do wyroku TSUE w sprawie Atresmedia: CURIA – Documents (europa.eu). Cytuję fragment maila z ABBRO przybliżającego temat: „It is important for the TV industry since in generally confirms that we do not have to pay for broadcasting of audiovisual works to the phonogram producers and performers and their Collective rights management organisations. Once a phonogram (sound recording) is synchronized in an audiovisual recording (such as films, TV Series, certain programmes) then there is no more a phonogram (which is a recording of sounds (so to say)) so when a TV broadcaster broadcasts such audiovisual works the TV broadcasters does not owe payment to the phonogram producers/performers. Unfortunately, our CMO managed to include some wording that is contrary to the ECJ decision in the Copyright Act, so we are planning to complain before the Commission”.
Hiszpania – nadawcy pracują nad samoregulacyjnym kodeksem dot. ograniczeń wiekowych. Trwa przegląd prawa dot. kinematografii mi.in w zakresie definicji niezależnych producentów – w hiszpańskim prawie kinematograficznym i audiowizualnym definicje te są obecnie różne. W temacie prac nad zmianami do prawa audiowizualnego w zakresie obowiązków dot. transparentności dla influencerów –finalnie ustalono nast. progi: 1 mln followers i od 300 tys. przychodów wg stanu na koniec 2023 r. (oba warunki muszą być spełnione). Premier zapowiedział właśnie, że w lipcu pojawi się propozycja legislacyjna mająca na celu „zapewnienie prawdy w mediach”, wskazanie „dobrych i złych mediów”, tylko te dobre mogłyby być zasilane pieniędzmi z reklam państwowych. Mimo, ze formalnie zmiany tego typu można byłoby podciągnąć pod implementację EMFA, propozycje wzbudziły ogromny niepokój na rynku, który ocenia je jako stricte polityczne. Nadawcy już wskazują na inną pozycję mediów tradycyjnych (podlegających surowej regulacji, odpowiedzialności redakcyjnej etc.) vs media społecznościowe, które także są źródłem informacji a nie podlegają podobnemu reżimowi prawnemu. Cała sprawa jest świeża i bardzo niejasna, rynek czeka jak sytuacja się rozwinie.
Niemcy – wciąż nie ma rozstrzygnięć w trwającym obligatoryjnym przeglądzie przepisów dot. finansowania produkcji filmowych, w tym kwestii obowiązków inwestycyjnych i zachęt podatkowych. Rynek spodziwa się powrotu do dyskusji na temat dalszych ograniczeń reklamowania produktów żywnościowych typu HFSS przy audycjach kierowanych do dzieci.
Włochy, Czechy, Irlandia – brak informacji do przekazania, niewiele się dzieje.
Lidia Zamecka Doradca Zarządu ds. Regulacji – Cyfrowy Polsat S.A.
2. Notatka z czerwcowego spotkania z ACT:
-
- Konwencja Rady Europy w sprawie finansowania koprodukcji seriali – po zmianach prace nad proponowanym tekstem konwencji zmierzają w kierunku bardziej korzystnym dla nadawców. ACT pilotuje temat.
- Dyrektywa audiowizualna trwają konsultacje KE dot. art.17(6) dyrektywy prawnoautorskiej
- EMFA – ACT ma zaplanowane nieoficjalne spotkanie z ARCOM na temat procedur i zadań Rady EMFA.
- Polityka cyfrowa UE – główne priorytety Rady na następny cykl legislacyjny https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2024/05/21/eu-digital-policy-council-identifies-main-priorities-for-the-next-legislative-cycle/ w załączeniu konkluzje Rady.
- Informacje od organizacji z innych krajów:
Bułgaria – mimo wcześniejszych oporów bardzo szybko przeprocesowano nowelizację ustawy hazardowej i wprowadzono zakaz reklamowania hazardu we wszystkich mediach za wyjątkiem reklamy outdoor, aczkolwiek w jej przypadku też są ograniczenia.
Irlandia – EGTA analizuje przepisy DMA pod kątem planowanych zmian rynkowych w zakresie używania third party cookies oraz prac nad Google sandbox. Organizacja stwierdziła naruszenie DMA przez Amazon, który łączy dane pozyskane w ramach usług core platform żeby wzmocnić usługę Amazon Prime.
Węgry – kraj ten mierzy się z podobnymi do Polski problemami w zakresie walki z piractwem online, analizowane jest podjęcie prac w kierunku przyjęcia modelu włoskiego, który jest uważany za wzorcowy.
Czechy – problem walki z piractwem jest podobnie trudny jak na Węgrzech. Rynek zaproponował władzom projekt przepisów dot. blokowania treści online inspirowany modelem greckim, ale prace posuwają się bardzo powoli. Ministerstwo Kultury zaprezentowało nowelizację modelu finansowania mediów publicznych, zgodnie z którą mają wzrosnąć opłaty licencyjne, a każde gospodarstwo z dostępem do prądu ma płacić abonament RTV.
Hiszpania – desygnowany na początku roku Koordynator Usług Cyfrowych (którym jest prezes hiszpańskiego odpowiednika UOKiK) nie podjął jeszcze żadnych widocznych działań. W temacie prac nad zmianami do prawa audiowizualnego w zakresie obowiązków dot. transparentności dla influencerów –obecnie proponowane są nast. progi: 1 mln followers w 1 medium społecznościowym, 2 mln w kilku takich mediach lub od 300 tys. przychodów wg stanu na koniec 2023 r. Branża video i TV zamierza wytoczyć pozew przeciwko Meta za wykorzystywanie ich treści – podobnie jak zrobili to już wydawcy
Litwa– trwają prace nad ustawą dot. publicznych nadawców. Pojawiła się propozycja zwiększenia dziennego limitu czasu przeznaczonego na reklamy do 5% czasu antenowego.
Lidia Zamecka Doradca Zarządu ds. Regulacji – Cyfrowy Polsat S.A.
[B]. Informacje bieżące dotyczące ochrony własności praw autorskich i własności intelektualnej
- Prace Komisji Kultury i Środków Przekazu (KSP):
- Posiedzenie nr 18 dnia 2024-06-11 – Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 406). Wysłuchanie trwające ponad 5 godzin z udziałem zainteresowanych stron. – Przebieg spotkania mogą Państwo obejrzeć na stronach Sejmu RP (sejm.gov.pl) <tutaj>.
- Posiedzenie nr 20 dnia 2024-06-19 – Rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 406). Podczas którego dodano poprawki wprowadzające do art. 70 w ust. 21 punktu 6: „stosownego wynagrodzenia z tytułu reemitowania utworu”; oraz do art. 70 w ust. 21 punktu 5: „stosownego wynagrodzenia z tytułu publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym”. – Przebieg spotkania mogą Państwo obejrzeć na stronach Sejmu RP (sejm.gov.pl) <tutaj>. W związku z tym KIGEiT na wniosek SOWI z poparciem firm SOT i SNTN wysłała pisma poparcia do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego <tutaj> oraz do Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.
- Posiedzenie nr 23 dnia 2024-06-27 – Rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 406 i 467) – Przebieg spotkania mogą Państwo obejrzeć na stronach Sejmu RP (sejm.gov.pl) <tutaj>.
-
Sejm zdecydował ws. prawa autorskiego i praw pokrewnych. Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która wdraża do polskiego porządku prawnego dwie dyrektywy PE. Ustawa była szeroko komentowana i wyczekiwana w środowisku twórców, i jeszcze wczoraj grupa największych wydawców na polskim rynku apelowała w tej sprawie do parlamentarzystów. W ocenie ministerstwa osiągnięto oczekiwaną równowagę interesów podmiotów uprawnionych – twórców, artystów, wykonawców i użytkowników praw. Jako strona rządowa wsparliśmy racjonalne i zgodne z literą prawa propozycje poprawek poselskich. Źródło: rmf24.pl, money.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>, <tutaj>.
- ZPAV: nowelizacja ustawy o prawach autorskich niewiele zmieni na rynku muzycznym. Artyści nadal będą dostawać tantiemy od serwisów streamingowych. Jak wskazuje KPRM, dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych i słowno-muzycznych będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie. Źródło: biznes.newseria.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
- Ustawa o prawach autorskich w Internecie: szansa na uczciwe wynagrodzenie dla twórców [PODCAST]. Gościnią Szymona Glonka w „Z Pierwszej Strony” jest Paula Rossa, prawniczka Stowarzyszenia Kreatywna Polska. Źródło: gazetaprawna.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
- Tantiemy nie tylko z internetu, ale i reemisji? „Posłowie chyba nie znają tego rynku”. Brak konsultacji społecznych, ryzyko upadłości małych firm, skokowy wzrost opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi – to zarzuty przedstawicieli izb telekomunikacyjnych, jakie dotyczą poprawki wniesionej do projektu „ustawy o tantiemach z internetu”. Zmiana wprowadzająca tantiemy z reemisji została wprowadzona tuż przed skierowaniem projektu do drugiego czytania, mimo sprzeciwu resortu kultury. Źródło: biznes.interia.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
- Stanowisko Stowarzyszenia Filmowców Polskich dotyczące poprawek w sprawie nadawania i reemisji oraz wprowadzania bezpośredniego. Zdaniem Stowarzyszenia Filmowców Polskich jest to poważny błąd. Przepisy w takim kształcie stanowią zagrożenie dla funkcjonujących od wielu lat na rynku umów z operatorami sieci kablowych i platform satelitarnych, ale także są niezgodne z dyrektywą sat-cab 2, którą mają wdrażać. Oprócz ryzyka wypowiedzenia obecnych umów, które stanowią źródło istotnych wpływów, twórcy mogą nie dostać także dopiero co wywalczonych tantiem z reemisji. Źródło: zapa.org.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
-
KOMENTARZ ZASP. „W nawiązaniu do pojawiających się opinii i zarzutów dotyczących stanowiska i propozycji ZASP w zakresie nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, dot. definicji pola reemitowania i nadawania jako niezgodnych z prawem Unii Europejskiej, oświadczamy, że zarzuty te są niezasadne.”. Źródło: zasp.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
- Artyści i dziennikarze apelują do marszałka Sejmu o zagwarantowanie tantiem od gigantów cyfrowych. Obowiązujące w Polsce prawo autorskie ma już 30 lat i nie uwzględnia istnienia platform cyfrowych, dlatego niezbędne są zmiany dostosowujące prawo do współczesnych norm europejskich. Twórcy podkreślają, że pominięcie artystów w prawie do wynagrodzenia z tych pól eksploatacji, będzie „naruszeniem zasad sprawiedliwości społecznej i niewywiązaniem się Państwa Polskiego z obowiązku ochrony artystów, tworzących dorobek i bogactwo kulturowe naszego kraju”. Zwracają także uwagę na dysproporcję sił między globalnymi korporacjami a grupą polskich twórców. Szansa na uzyskanie niezbędnych środków bez wsparcie w postaci ustawy jest według nich „iluzoryczna”. Źródło: prawo.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
- Państwo nie będzie interweniować, gdy wydawcy nie osiągną porozumienia z gigantami cyfrowymi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie będzie interweniować, gdy wydawcy i dziennikarze nie osiągną porozumienia z gigantami cyfrowymi ws. należnych im tantiem. Taką decyzję podjęła sejmowa komisja, która procedowała projekt ustawy implementującej postanowienia unijnej dyrektywy DSM. Źródło: prawo.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
- Jak oznaczać treści wygenerowane przez AI użyte we własnych utworach? AI Act pozostawia możliwość opracowywania kodeksów dobrych praktyk na poziomie Unii Europejskiej. Należy się spodziewać, że właśnie w ramach tych kodeksów zostaną sprecyzowane zasady oznaczania treści wygenerowanych przez AI. Przywłaszczenie sobie „autorstwa” wytworu AI (przez brak odpowiedniego oznaczenia AI, co sugerowałoby, że dzieło pochodzi od autora) nie jest plagiatem w rozumieniu obecnych przepisów. Zasadniczo o plagiacie nie może być mowy w sytuacji, w której przypisanie dotyczy czegoś, co prawem autorskim chronione nie jest – piszą Michał Ryba i Karol Wątrobiński z kancelarii WN Legal Wątrobiński Nartowski. Źródło: prawo.pl. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>.
[C]. Targi, wystawy, konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia
- Odbyła się konferencja naukowa „Własność intelektualna dzisiaj i jutro”. Konferencja miała charakter tylko stacjonarny i zamknięty. Odbywała się w Instytucie Nauk Prawnych Wydziału Prawa i Administracji UMCS. Dyskusja i zebrane wnioski posłużą wypracowaniu możliwie najlepszych postulatów wobec wyzwań prawa własności intelektualnej w Polsce. Źródło: urp.gov.pl. Więcej informaji znajdą Państwo <tutaj>.
- Konferencja pt. „Własność intelektualna w działalności innowacyjnego przedsiębiorcy”. Odbyła się dnia 28 maja 2024 r.. Konferencja została nagrana i można ą obejrzeć pod <tym linkiem>. Źródło: rzecznikpatentowy.org.pl. Więcej informaji znajdą Państwo <tutaj>.
-
Webinaria EUIPO na rok 2024. Zapraszam do zapoznania się z ofertą szkoleń i webinariów Europejskiego Urzędu Patentowego. Źródło: euipo.europa.eu. Więcej informacji znajdą Państwo <tutaj>, katalog szkoleń na rok 2024 <tutaj>.
Opracowanie i redakcja: Izabela Felińska
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
ul. Stępińska 22/30; 00-739 Warszawa
tel.:+48 (22) 8510309; 8406522
e-mail: izabela.felinska@kigeit.org.pl
e-mail: kigeit@kigeit.org.pl
https://kigeit.org.pl
https://www.facebook.com/KIGEiT
UWAGA! Jeżeli ta wiadomość trafiła na tzw. adres ogólny w firmie, proszę o jej przekazanie do osób zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką praw autorskich i własności intelektualnej w Waszej firmie. Jeżeli nie chcą Państwo otrzymywać informacji z tego obszaru, proszę o odesłanie wiadomości z wpisanym tematem „NIE – Biuletyn Prawa Autorskie” na adres izabela.felinska@kigeit.org.pl. Jeżeli chcecie Państwo aby wiadomości o tej tematyce trafiały do innych osób z Waszej firmy proszę o przesłanie adresów poczty elektronicznej tych osób na adres jak wyżej z informacją, żeby dopisać ich adresy do bazy wysyłkowej „Biuletyn Prawa Autorskie„