Ministerstwo Cyfryzacji przekazało Izbie projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji (UC71) wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.

Celem rozporządzenia 2024/1689 jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych. Przepisy te mają na celu rozwój, wprowadzanie do obrotu, oddawanie do użytku i wykorzystywanie systemów sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej zgodnie z wartościami UE. Ma to promować zorientowaną na człowieka i godną zaufania sztuczną inteligencję, jednocześnie zapewniając wysoki poziom ochrony zdrowia, bezpieczeństwa, praw podstawowych zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym demokracji, praworządności i ochrony środowiska, oraz ochronę przed szkodliwymi skutkami systemów sztucznej inteligencji, a także wspieranie innowacji.

Na podstawie przepisów rozporządzenia 2024/1689 państwa członkowskie obowiązane są do:

  1. Wskazania właściwych organów krajowych, tj.:
    • Organów nadzoru rynku,
    • Organów notyfikujących
  2. Przyjęcia przepisów umożliwiających nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenia przepisów rozporządzenia 2024/1689.
  3. Określenia procedury umożliwiającej egzekwowanie zakazu stosowania systemów spełniających kryteria zakazanych praktyk sztucznej inteligencji.

Zapraszamy do przesyłania uwag do dnia 20 lutego 2025 roku na adres poczty elektronicznej naszego Biura.


W dniu 24 lutego 2025 roku złożyliśmy do Ministertwa Cyfryzacji uwagi w ramach powtórnie konsultowanej ustawy o systemach sztucznej inteligencji.

Pełna treść stanowiska KIGEiT ws. projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji (UC71) <tutaj>

 

Zachęcamy również do zapoznania się ze stanowiskiem KIGEiT złożonym dnia 15 listopada 2024 roku w ramach pierwszych konsultacji projektu.