W odpowiedzi na rosnące obawy związane z bezpośrednim importem z krajów trzecich (w szczególności z platform takich jak Temu i SHEIN), Komisja Europejska opublikowała swoją strategię handlu elektronicznego. Strategia wprowadza szereg działań w zakresie egzekwowania prawa i nowych środków obejmujących cła, zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo produktów i podróbki. W komunikacie przedstawiono kompleksowe podejście Komisji do kwestii rozwiązywania problemów, jakie niesie ze sobą import w ramach handlu elektronicznego na każdym etapie jego cyklu życia.

Pragniemy zwrócić szczególną uwagę Państwa na:


  1. Pakiet reform celnych w tym m.in.: zniesienie zwolnienia z cła w wysokości 150 EUR dla przesyłek o niskiej wartości, utworzenie unijnego centrum danych celnych w celu integracji danych na potrzeby zarządzania ryzykiem, wprowadzenie niedyskryminacyjnej opłaty manipulacyjnej w celu wsparcia egzekwowania przepisów celnych, przyspieszenie ustanowienia unijnego organu celnego (EUCA) do 2026 r.;


  2. Egzekwowanie przepisów na granicach UE w tym m.in.: ukierunkowane działanie organów celnych w celu wykrywania Towary e-commerce, wspólne dochodzenia państw członkowskich ws. produktów niebezpiecznych, ogólnounijna kontrola internetowych wykazów produktów pod kątem zgodności z przepisów bezpieczeństwa, zwiększone możliwości testowania pod kątem zgodności produktów z przepisami bezpieczeństwa:


  3. Cyfrowe tools & data sharing w tym m.in.: wdrożenie cyfrowego paszportu produktu w celu zapewnienia identyfikowalności towarów, usprawnienie i integracja unijnych baz danych dotyczących egzekwowania prawa, w tym unijnego systemu Safety Gate i systemu zarządzania ryzykiem celnym, rozwój przeszukiwarki sieci Web z obsługą sztucznej inteligencji, aby wykrywać i usuwać niezgodne listy produktów.

Więcej informacji znajdą Państwo w komunikacie prasowym KE dostępnym <tutaj> oraz w pytaniach i odpowiedziach <tutaj>.