KIGEiT wzięła udział w prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) otwartych konsultacjach społecznych, podczas których zebrane zostały opinie i uwagi dotyczące propozycji wyposażenia zestawów dla laboratoriów AI/STEM oraz do pracy zdalnej dla szkół. Konsultacje wewnętrzne w KIGEiT prowadzone były wśród członków Sekcji Elektronicznych Nośników Audiowizualnych (SENA).
Stanowisko KIGEiT zostało przesłane do MEN w dniu 2 stycznia 2025 r. Znajdą je Państwo <tutaj>.
Wśród przesłanych uwag zwróciliśmy się m. in. z prośbą o rozważenie wprowadzenia dodatkowego (czwartego) Zestawu w ramach punktu III – Zestawy dla laboratoriów STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) oraz uwzględnienie dodatkowego wyposażenia (szczegóły w Załączniku do pisma KIGEiT).
Biorąc pod uwagę, że przedmiotowe działanie realizowane jest w ramach inwestycji C2.2.1. Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w celu realizacji wskaźnika C13L Utworzenie laboratoriów sztucznej inteligencji (AI) oraz laboratoriów nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) wnioskujemy o uzupełnienie Propozycji zestawów wyposażenia dla celów realizacji przedmiotowej inwestycji o zestaw – „Pracownia STEM – nauki ścisłe i przyrodnicze”. Proponowany zestaw obejmuje laboratoria nauk przyrodniczych (w tym chemicznych), o których wprost mówi wskaźnik C13L, a których reprezentacja wydaje się nie być uwzględniona w konsultowanym dokumencie. Ponadto, jak zaznacza KIGEiT, należy podkreślić bardzo dobre doświadczenia polskich szkół z technologią wirtualnej rzeczywistości VR w procesie dydaktycznym i to pomimo notorycznych braków takich rozwiązań.
KIGEiT podkreśla, że w obecnym kształcie w opiniowanym dokumencie, laboratoria STEM kładą nacisk na Technologię i Inżynierię pozostawiając nieco w tyle obszar Matematyki i praktycznie całkowicie nie dotykają obszaru Nauki (Science). Proponowany zestaw naszym zdaniem w stopniu wyczerpującym niweluje te braki.