Ministerstwo Cyfryzacji przekazało nam w ramach konsultacji publicznych projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji (UC71) wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
Celem projektowanej ustawy jest stworzenie systemu sprawowania nadzoru nad systemami sztucznej inteligencji w Polsce zgodnego z ramami prawnymi ustanowionymi rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji), zwanego dalej „rozporządzeniem 2024/1689” albo „aktem o AI”.
W związku z powyższym, w polskim prawie planowana jest realizacja przepisów rozporządzenia 2024/1689 w wymiarze ustrojowym, jak i proceduralnym. Dotyczą one m.in.:
1) wskazania właściwych organów krajowych, tj.:
– organu nadzoru rynku,
– organu notyfikującego odpowiedzialnego za opracowanie i stosowanie procedur koniecznych do oceny, wyznaczania i notyfikowania jednostek oceniających zgodność systemów AI, jak również za ich monitorowanie;
2) przyjęcia przepisów umożliwiających nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenia przepisów rozporządzenia 2024/1689;
3) określenia procedury umożliwiającej egzekwowanie zakazu stosowania systemów spełniających kryteria zakazanych praktyk AI, w tym umożliwienie złożenia skargi do właściwych organów krajowych na naruszenie art. 5 rozporządzenia 2024/1689.
Zapraszamy do przesyłania uwag do dnia 8 listopada 2024 roku na adres poczty elektronicznej naszego Biura.
W dniu 15 listopada 2024 roku złożyliśmy do Ministertwa Cyfryzacji uwagi w ramach konsultacji ustawy o systemach sztucznej inteligencji.
Pełna treść stanowiska KIGEiT ws. projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji (UC71) <tutaj>