Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi konsultacje dot. wdrożenia rozporządzenia o infrastrukturze gigabitowej (GIA – Gigabit Infrastructure Act). Przepisy, które wprowadzają GIA, znajdą się w nowelizacji ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz szeregu innych ustaw. Ministerstwo deklaruje, że w nowelizacji mega ustawy chce zawrzeć także przepisy, które pozwolą usunąć bariery inwestycyjne dla rozwoju sieci szerokopasmowych w Polsce.
Na tym etapie konsultacji MC chciałoby uzyskać odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Czy powinniśmy ustanowić lub wyznaczyć organ, który będzie koordynował wnioski o udzielenie dostępu do infrastruktury technicznej będącej własnością podmiotów sektora publicznego lub przez nie kontrolowanej, zapewniał porady prawne i techniczne w toku negocjacji warunków dostępu oraz ułatwiał udostępnianie informacji za pośrednictwem pojedynczego punktu informacyjnego, o którym mowa w art. 12 GIA? W przypadku wskazania wyznaczenia organu prośba o wskazanie, który to powinien być organ i dlaczego. (art. 3 ust. 8 GIA)
2. Jak należy zdefiniować roboty budowlane „o ograniczonym zakresie”/„których zakres jest ograniczony”? (art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 2 oraz art. 9 ust. 1 GIA)
3. Czy powinniśmy ustanowić (zbudować) nowy system pełniący rolę punktu informacyjnego do składania elektronicznych wniosków o zezwolenia i prawa drogi czy może wystawić interfejs (jedno okienko), który będzie spinał istniejące już systemy oraz te, które w celu spełnienia GIA będzie należało dobudować? A może lepszym rozwiązaniem jest ustanowienie takiego punktu w ramach istniejącego już systemu i go rozbudować o niezbędne funkcjonalności? Jeśli tak to jaki? Czy taki punkt powinien ograniczać się tylko i wyłącznie do obsługi procesu inwestycyjnego dla infrastruktury telekomunikacyjnej, czy regulacjami oraz wdrażanymi rozwiązaniami objąć również wszystkie typy infrastruktury technicznej? (art. 7 ust. 3 GIA)
4. Jakie budynki powinny być objęte zwolnieniami z obowiązku wyposażenia w infrastrukturę światłowodową ze względu na to, że stanowiłby on nieproporcjonalne obciążenie w kategoriach kosztów lub z uwagi na rodzaje budynków, takie jak określone kategorie zabytków, budynków o znaczeniu historycznym, budynków wojskowych oraz budynków wykorzystywanych do celów bezpieczeństwa narodowego? (art. 10 ust. 7 i 8 GIA)
5. Czy, mając na uwadze bezpieczeństwo publiczne, obronność, bezpieczeństwo i ochronę zdrowia, powinniśmy określić wykaz kategorii budynków komercyjnych, które mogę być zwolnione z obowiązku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dostęp do tych budynków, w tym ich dachów, w celu rozmieszczenia elementów VHCN lub urządzeń towarzyszących na sprawiedliwych i rozsądnych warunkach oraz po cenie odzwierciedlającej warunki rynkowe? Jeśli tak to jakie kategorie budynków komercyjnych lub jakie kryteria powinny być stosowane do identyfikacji tych kategorii? (art. 3 ust. 3 GIA)
6. Jakie kategorie infrastruktury technicznej powinny podlegać wyłączeniu z obowiązku dostępu ze względu na ich wartość architektoniczną, historyczną, religijną lub środowiskową, lub ze względu na bezpieczeństwo publiczne, obronność oraz ochronę i zdrowie publiczne? (art. 3 ust. 10 GIA)
7. Na podstawie jakich kryteriów (należycie uzasadnionych i proporcjonalnych) należy określić krajową infrastrukturę krytyczną zdefiniowaną w polskim prawodawstwie lub jej części, które nie będą podlegały obowiązkom dostępu do informacji o takiej infrastrukturze oraz dokonania inspekcji takiej infrastruktury? (art. 4 ust. 6 GIA)
Zapraszamy do przesyłania propozycji odpowiedzi do dnia 28 czerwca 2024 roku na adres poczty elektronicznej naszego Biura.
W dniu 5 lipca 2024 r. Izby wystosowały do Ministerstwa Cyfryzacji wspólne odpowiedzi na pytania sformułowane w ramach konsultacji publicznych dotyczących wdrożenia Gigabit Infrastructure Act (GIA).