“e-CMR jako spójny system transgraniczny – wyzwania na poziomie międzynarodowym” to temat posiedzenia Zespołu Parlamentarnego ds. Transportu Drogowego, które odbyło się 21 lutego 2019.
Było to kolejne posiedzenie poświęcone wprowadzaniu elektronicznego listu przewozowego (e-CMR), tym razem w związku z nowymi pracami podjętymi w ramach projektu DIGINNO (Digital Innovation Network). Projekt ten obejmuje kraje Regionu Morza Bałtyckiego, a celem jest przyspieszenie rozwoju gospodarki cyfrowej i procesu przejścia na jednolity rynek cyfrowy.
Polskim partnerem DIGINNO jest Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji. Jedna z części projektu poświęcona jest cyfryzacji i interoperacyjności transgranicznych usług publicznych (G2B), zaś do opracowanie – modelowania i promowania – wybrano m.in. właśnie e-CMR.
Pan Marcin Wolak z Instytutu Transportu Drogowego, współpracujący z KiGEiT w ramach DIGINNO, zaprezentował system e-CMR, który jest polską propozycją, jedną z sześciu przedstawionych przez przedstawicieli każdego z państw biorących udział w projekcie. W przeprowadzonym głosowaniu wśród uczestników grupy zajmującej się e-CMR polski projekt zajął pierwsze miejsce. Zakłada m.in. wykorzystanie technologii blockchain.
Po prezentacji dyskutowano nad problemami związanymi z przedstawionym rozwiązaniem:
- standaryzacją,
- weryfikacją podpisu,
- kosztami kontroli drogowych,
- problem barier prawnych,
- wymaganiami RODO,
- przewidywanym czasem implementacji.
W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstw Infrastruktury, Cyfryzacji i Przedsiębiorczości oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, NASK i KIGEiT.