O projekcie INFOTEKA
Wybór odpowiedniej pralki czy telewizora nie jest łatwy. Z jednej strony markety oferują w promocjach zaskakująco niskie ceny na niektóre towary, z drugiej w reklamach producenci przekonują o wyższości swoich najlepszych (i najdroższych) modeli nad produktami konkurencji. Ceny potrafią zmieniać się z dnia na dzień, ale czy zawsze najważniejsze jest oszczędzenie tych paru złotych – kosztem kilku lat narzekań, że nasz sprzęt ma wszystkie możliwe cechy oprócz tych, których naprawdę potrzebujemy? Czy warto wydać fortunę na nigdy później nie używane gadżety?
INFOTEKA – nowe narzędzie stworzone przez Federację Konsumentów z myślą o konsumentach:
Jak wybierać produkty?
Co warto porównać i dlaczego?
Czego szukam a czego warto szukać w produktach, by być zadowolonym z zakupu?
Jakie funkcje ma mieć produkt, którego poszukuję?
Na te i wiele innych pytań, które pojawiają się przed nami w momencie, gdy chcemy dokonać zakupu, można znaleźć odpowiedź w portalu http://infoteka.federacja-konsumentow.org.pl/
Dlaczego powstała INFOTEKA? Chcemy ułatwić wszystkim konsumentom wybór produktów. Mamy jako konsumenci prawo do dokonywania świadomych, satysfakcjonujących nas wyborów rynkowych, a tym samym wpływania na kształt oferty rynkowej i w rezultacie rozwój rynku konsumenta, ale również na rozwój konkurencji uwzględniającej rzeczywiste oczekiwania i potrzeby konsumentów.
INFOTEKA jest właśnie takim narzędziem, platformą do porównywania m.in. cech produktów w różnych grupach asortymentowych, bogatą w warstwie technicznej, dzięki skatalogowaniu dużej liczby danych technicznych, narzędziem które wyjaśni nie tylko kwestie techniczne, ale dostarczy także na przykład wiedzy prawnej…
To narzędzie zostało tak stworzone, by rozwijać się dynamicznie wraz z rozwojem rynku, odpowiadać na pojawiające się na nim nowe grupy produktów, wprowadzać kolejne produkty, nowe, nowoczesne, często skomplikowane, o których warto się czegoś więcej dowiedzieć.
Zaczęliśmy od przyjrzenia się sprzętowi AGD, RTV oraz komputerom i te produkty na początek uwzględniliśmy w naszych bazach. Ale system INFOTEKI umożliwia nam rozszerzanie baz produktów, dodawanie nowych kategorii, wzbogacanie jej o coraz pełniejszą informację konsumencką, co chcemy systematycznie robić.
Sprzęt AGD, RTV i komputery to produkty często kupowane, oglądane w sklepach, zmieniające się i „ostro” reklamowane. A wybór odpowiedniej pralki czy telewizora nie jest wcale łatwy. Oferta jest bardzo bogata i zróżnicowana, w reklamach sklepów podkreślane są przede wszystkim zaskakująco niskie ceny lub niezwykłe i wyjątkowe cechy produktów. Ceny potrafią zmieniać się z dnia na dzień, a możliwości sprzętu tak naprawdę trudno ocenić. Dlatego dobrze najpierw zebrać informacje, porównać je, przemyśleć, czego tak naprawdę potrzebujemy.
W INFOTECE nie znajdziecie Państwo cen. Są bardzo zmienne, a przede wszystkim istnieją już w Polsce wyspecjalizowane serwisy, które prezentują na bieżąco ceny danego towaru w wielu sklepach, łatwo je odnaleźć i jest to właściwie codzienna informacja oferowana przez te serwisy – gdzie i za ile dany towar można kupić. Naszą ambicją jest ułatwienie wyboru typu sprzętu i modelu, który ma szanse najlepiej spełniać oczekiwania danego konsumenta. Nie wszystkich konsumentów, ale właśnie każdego indywidualnego konsumenta, bo każdy może mieć inne oczekiwania w stosunku do danego sprzętu.
INFOTEKA do porównań wykorzystuje informacje na temat poszczególnych rozwiązań technicznych pozyskane od specjalistów, a także porady, jak krok po kroku dojść do wyboru konkretnego modelu tak, aby detale nie przesłoniły spraw podstawowych.
Staramy się pomóc konsumentom w satysfakcjonujących wyborach rynkowych ale, oczywiście, ostateczna decyzja należy zawsze do konsumenta.
Aby zapewnić jak najbardziej rzetelne dane i informacje dotyczące produktów, przy realizacji projektu Federacja Konsumentów współpracowała z ekspertami z CECED Polska – członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD, z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) oraz z Instytutu Rynku Elektronicznego (IRE).