Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej na stronie wszystkoociasteczkach.pl Zamknij
Dzisiaj jest: 27 kwietnia 2018
26 marca 2018
Historia sportów elektronicznych

Na początku lat 80 w Stanach Zjednoczonych ludzie pokochali automaty do gier Arcade. Były to zazwyczaj proste gry zręcznościowe ze ściśle określoną punktacją. Do autorów automatów zostały nadsyłane coraz to nowe rekordy w kolejnych tytułach. W 1987 zorganizowany przez National Video Games Team, został pierwszy turniej emitowany przez jedną z amerykańskich stacji telewizyjnych dla blisko 10 000 graczy.
Firma Nintendo wykorzystała pomysł na wyłanianie najlepszych graczy, tym razem na ich urządzeniach - pierwszych konsolach podłączanych do telewizora. Zorganizowane zostały “Mistrzostwa Świata” w 1990 roku. Stawiło się na nie 90 finalistów właściwie tylko ze Stanów Zjednoczonych. Nagrodą były Złote Dyskietki. W 1994 na mistrzostwa świata zostały rozszerzone na mieszkańców Kanady, Wielkiej Brytanii, Australii czy Chile.
W 1996 roku opublikowany zostaje Quake. Po raz pierwszy na taką skalę stworzony został tryb dla wielu graczy, sieć za pośrednictwem, której gracze mogli udowadniać kto jest lepszy. W 1997 roku, główny programista, John Carmack przekazał do puli nagród swoje czerwone Ferrari. Był to pierwszy pełnoprawny turniej w gry komputerowe - zawody sportowe z pulą nagród. Rok 1997 to również rok powstania pierwszej internetowej ligi Cyberathlete Professional League ( CPL ). Mniej więcej w tym samym czasie swoje początki miała scena Warcrafta i Starcrafta rozpoczynając erę gier na Battle.net
Nieco później bo w 2000 roku w Korei odbyła się pierwsza Cyberolimpiada - World Cyber Games ( WCG ) - w której zmierzyło się 174 reprezentantów z 17 państw, były to już w pełni ukształtowane, profesjonalne zawody sportowe z nagrodami - 200 000 dolarów. Pierwsza pilotowa odsłona nazywała się World Cyber Games Challenge. W tym samym roku powstaje największa liga na świecie Electronic Sports League.
W 2003 roku odbyła się pierwsza edycja Electronic Sports World Cup ( ESWC ), gdzie mierzyło się już 370 zawodników z 37 krajów walcząc o 150 000 euro. Kilka lat później, w 2005 roku nieistniejący już turniej objazdowy CPL zgromadził wtedy zatrważającą sumę 1 miliona dolarów, przeznaczoną tylko na nagrody. Objazdowy, bo co jakiś czas organizowano poszczególne przystanki w innym kraju na świecie.
W 2005 roku w Polsce powstała liga Heyah Logitech Cybersoport. Liga podzielona została na dwie klasy amatorską i profesjonalną, a nagrody opiewały na astronomiczną jak na tamte czasy sumę 25 000 zł w trzech dyscyplinach. Zwycięzcom wręczono symboliczne czeki oraz puchar w formie pozłacanych joysticków nadających wygranym tytuł Ligowych Mistrzów Polski w Grach Komputerowych. Drugi Wielki Finał zgromadził 200 uczestników, wyłonionych spośród 3500 graczy, którzy wcześniej rywalizowali w eliminacjach w Internecie. Ponad 25 000 w gotówce i kolejne 40 000 w nagrodach rzeczowych , oraz wyjazd na międzynarodowy turniej - liga dynamicznie rozwijała się. Już drugi sezon został okrzyknięty największym LAN party w Polsce z najwyższymi nagrodami pieniężnymi.
Rok 2006 to przełom w wartości nagród na turniejach ogólnoświatowych - 500 000 dolarów oraz 400 000 euro. WCG odbyło się z 700 finalistami z 70 krajów w 9 różnych gier. Natomiast podczas ESWC wystąpiło 500 finalistów z 53 państw. W tym właśnie roku Polacy zdobyli trzykrotnie mistrzostwo świata. Dwukrotnie w Coun-ter Strike i raz w Quake 4.
W roku 2007 “złota piątka” zdobyła tytuł Mistrzów Świata na World Cyber Games w Counter Strike, a Krzysztof Nalepka jako pierwszy w historii Polak i jeden z pierwszych na świecie zdobył licencję pro gamera w Korei ( przełom roku 2006 i 2007 ). Mieszkał tam i grał prawie rok dla OnGameNet SparkyZ, po czym powrócił do kraju. W roku 2008 reprezentacja Polski w Fifa zdobyła drużynowe Mistrzostwa Europy.
W 2009 i 2011 po raz kolejny Polacy sięgają po tytuł Mistrzów Świata na World Cyber Games w Counter Strike i w 2011 Polacy Mistrzami Świata na Intel Extreme Masters VI. W 2010 zdobyli natomiast brązowy medal na World Cyber Games. W 2012 Bartosz Bartas Tritt zdobył srebrny medal na World Cyber Games w grę FIFA 2012
W 2014 Polacy wygrywają Intel Extreme ONE masters w Katowicach. Amazon kupił serwis Twitch.tv - Twitch to serwis służący do oglądania gier komputerowych i sportów elektronicznych - serwis został sprzedany, a kwota zakupu wyniosła 970 milionów dolarów.
W listopadzie 2015 drużyna, w barwach której grają polscy zawodnicy, otrzymała od spółki Aliszera Usmanowa, USM Holdings, ponad 100 milionów dolarów funduszy na dalszy rozwój. W 2016 roku była drugą najlepiej zarabiającą drużyną w grze Counter-Strike: Global Offensive na świecie (801 900 dolarów). Pokazuje to też przykładowe kwoty inwestycji czynionych w sporty elektroniczne. Tego samego roku Turtle Entertainment, powszechnie znane jako ESL to jedna z najdłużej działających organizacji e-sportowych, która poinformowała, że sprzedała 74% udziałów w spółce szwedzkiej firmie MTG za jedyne 86 milionów dolarów
W 2016 roku finał IEM odbywający się w Polsce pobił kolejny rekord, zostając największą imprezą tego typu na świecie pod względem publiczności na miejscu – rozgrywki oglądało 173 000 widzów w ciągu 7 dni zmagań, a w Internecie transmisje śledziło 46 mln unikalnych użytkowników. Według Newzoo dochody z esportu w 2016 wynoszą 493 miliony dolarów a w kolejnym roku, czyli 2017 wzrosną aż o 41,3%
Polski zespół w Counter Strikea w historii swojego istnienia wygrał 59 oficjalnych turniejów, 30 razy był drugi i 44 razy kończył swój udział na półfinałach (stan na 01.11.2017 w różnych konfiguracjach osobowych). W2017 - Agencja Nielsen otwiera dział Esports do analiz globalnego rynku esportowego. W Polsce natomiast zauważyć można coraz większą aktywność piłkarskich klubów sportowych.

 

NASI CZŁONKOWIE